Rosacea

Heeft u last van blozen, roodheid, bultjes (papels), puistjes (pustels) en/of gesprongen bloedvaatjes (couperose)?

Dan heeft u hoogstwaarschijnlijk rosacea. Deze kenmerken uiten zich vaak op de neus, wangen, kin en soms op het voorhoofd. Deze verschillende uitingsvormen hebben waarschijnlijk verschillende oorzaken. De precieze oorzaak van rosacea is onbekend maar afwijkingen in de kleine bloedvaten, zonne (UV) -schade en een abnormale ontstekingsreactie spelen in ieder geval een rol.

Wist u dat rosacea bij Kliniek De Medici goed te behandelen is met de producten van dermatoloog Zein Obagi (ZO Skin Health)?

Wilt u meer weten over deze behandeling en wat de mogelijkheden zijn bij uw huid? Neem dan contact met ons op.

Behandeling rosacea
Rosacea wordt vaak als ontsierend ervaren. Omdat rosacea een medisch huidprobleem is, is een behandeling met de reguliere cosmetica niet voldoende. Om uw huid weer gezond te maken, behandelen we de rosacea in Kliniek De Medici met de producten van ZO Skin Health. Deze producten kunnen dieper in de huid doordringen en pakken hier de rosacea aan. Hierdoor wordt de huid gezonder en verminderen uw klachten.

Rosacea gaat vaak gepaard met gesprongen vaatjes in het gezicht, ook wel couperose genoemd. De vaatjes zijn medeverantwoordelijk voor de roodheid. Deze zijn te behandelen middels thermocoagulatie. Afhankelijk van de ernst en symptomen van de rosacea zal er een persoonlijk behandelplan voor u worden opgesteld.

Voor en na behandeling van rosacea met de producten van ZO Skin Health

Nieuw product
Belangrijk om te weten is dat er een nieuw product, met de naam Rozatrol, toegevoegd is aan het assortiment van ZO Skin Health. De Rozatrol is een serum dat speciaal is ontwikkeld voor mensen die last hebben van rosacea of een rode en gevoelige huid. Benieuwd naar de werking van het nieuwe product? Lees dan snel verder.

Wat doet de Rozatrol?
Rosacea is een ontstekingsreactie van de gezichtshuid, waarbij vaak roodheid, couperose en kleine puistjes zichtbaar zijn. De overmatige talgproductie bij rosacea zorgt voor een pijnlijke en ontsierende ontstekingsreactie. Wanneer u last heeft van rosacea is het belangrijk producten te gebruiken die de huidconditie verbeteren zodat de symptomen onderdrukt worden.

Rozatrol is ontwikkeld om de roodheid, de overmatige talgproductie en de ontstekingen te verminderen.

Werkzame ingrediënten Rozatrol
De belangrijkste ingrediënten van Rozatrol lichten we toe. Ze hebben allemaal hun eigen functie en dragen allen op een andere manier bij aan verminderen van de symptomen van rosacea:

• Lactose, melk proteïne en broccoli extract zorgen ervoor dat de roodheid in het gezicht verminderd en dat toekomstige ontstekingen worden voorkomen
  • Papaïne is een enzym welke te vinden is in een papaja plant. Het is een plantaardig eiwit die lijkt op een lichaamseigen stofje pepsine. Papaïne wordt onder andere gebruikt om dode huidcellen te verwijderen, maar ook bij het desinfecteren van bijvoorbeeld brandwonden of vermindering van littekens.
  • Glycerine is een bekend ingrediënt voor de hydratatie van de huid en het versterken van de huidbarrière.
  • Palmitoyl glycine zorgt ervoor dat de gesprongen bloedvaatjes zich weer kunnen herstellen, waardoor de huid weer een gezonde en rustige doorbloeding krijgt.
  • Panthenol is een ingrediënt welke diep in de huid opgenomen kan worden en wordt omgezet naar pantotheenzuur. Deze omzetting is verantwoordelijk voor het huidherstellend effect van panthenol.
  • Farnesol komt voor in bijvoorbeeld rozenolie en heeft een anti-bacteriële werking op de huid.
  • Farnesyl acetate en panthenyltriacetate onderdrukt de talgproductie.
  • Antioxidanten (edelweiss en malrove plant) beschermen de huid tegen UV-straling en verminderen hiermee de ontstekingsreactie in de huid.

De voordelen van Rozatrol

1. Vermindering van ontstekingen en roodheid.
  2. Verbetering van de huidcirculatie voor een gezonde huid.
  3. Vermindering van de talgproductie en anti-bacteriële werking.
  4. Vermindering van oxidatieve stress voor UV-straling, waardoor minder ontstekingen en huidschade ontstaan.
  5. Verbetering van hydratatie en versterken van de huidbarrière.
  6. Door toegevoegde enzymen een betere afschilfering van dode huidcellen, waardoor de huid zachter en gladder aanvoelt.

Uitlokkende factoren
Daarnaast zijn er vele factoren beschreven die rosacea kunnen uitlokken, waaronder pittig eten, hete dranken, alcohol, warmte, conserveringsmiddelen, kleurstoffen, smaakversterkers, psychische stress en overmatig fysieke inspanning. Ook zijn er aanwijzingen dat micro-organismen zoals Demodex mijten en Helicobacter Pylori een rol spelen bij rosacea. Deze rol blijft echter onduidelijk.

Patiënten met rosacea kunnen last hebben van schaamte, verlegenheid, bezorgdheid, gebrek aan zelfvertrouwen, een laag gevoel van eigenwaarde, een negatief lichaamsbeeld en soms depressie. Mensen in de omgeving van de patiënt kunnen de huidsymptomen van rosacea ten onrechte toeschrijven aan overmatig alcoholgebruik.

Rosacea papulosa

Algemene adviezen
Voorkom langdurige zonexpositie. Bescherm de huid met zonnebrandmiddelen met zowel UVA- en UVB- filters. Vermijd huidirriterende middelen, zoals zeep, alcoholische cleansers (reinigers) en scrubs. Alcohol, hete dranken, warm en vochtige omgeving (sauna, hete douches), gekruid eten, en overmatige fysieke inspanning verergeren de roodheid in het gelaat.

Rosacea is een chronische huidaandoening van het gezicht die meestal begint vanaf middelbare leeftijd, vaker voorkomt bij vrouwen en bij mensen met een lichter huidtype.

Rosacea begint sluipend en heeft een golvend verloop (rustige periodes worden afgewisseld met acute heftige periodes).

Meer informatie nodig?
Wilt u meer weten over behandeling van rosacea bij Kliniek De Medici? Neem dan contact met ons op.

Rosacea Papulosa

Couperose